יום שני, 6 בנובמבר 2017

כלי הקשה כאמצעי לפיתוח מודעות פונולוגית או למה דרבוקה?





חדר הלמידה שלי מחולק לשני איזורים בולטים
באחד, שולחן כתיבה עם כסאות בצבעים רגועים
ובאיזור השני, שטיח, פופים צבעוניים, דרבוקה, תופים וכלי הקשה נוספים.

כלי ההקשה הם אמצעי חוויתי לפיתוח מודעות פונולוגית אצל ילדים.

מהי מודעות פונולוגית, מדוע היא חשובה וכיצד נוכל לסייע לילד לפתח אותה?

מודעות פונולוגית היא היכולת לזהות ולנתח את יחידות היסוד מהן מורכבת המילה, לפרק את המילה לצלילים ולהפוך צלילים למילים. 
קריאה מצריכה שליטה בקשר שבין הסימנים לצלילים אותם הם מייצגים ועל כן מודעות פונולוגית מהווה תנאי הכרחי לרכישת הקריאה.

כיצד נסייע לילד לפתח מודעות פונולוגית?
ע"י משחקים לשוניים, משחקי חריזה, צליל פותח, חלוקה לצלילים

דוגמאות :

* נבחר נושא "מילים של חורף".  הילדים יגידו מילים ואנחנו נרשום אותן [על הדרך תירגלנו את מיומנות המיון הכללה ופיתוח אוצר מילים]
נעבור על כל המילים כשאנחנו מחלקים אותן לצלילים, מתופפים  ומונים אותן.

* "מה מתחיל ב,,,"   נחפש מילים המתחילות בצליל מסוים, למשל, מה מתחיל ב"מי"  [מטריה, מלחמה, מסגרת, מרצפה, מספרים,,]   נגיד את המילים כשאנחנו מקישים רק בזמן הצליל הפותח [מי-טריה, מי-לחמה, מי-ספריים]
*נקיש במקצבים ונבקש מהילד לחזור אחרינו, ניתן לו להקיש ונחזור אחריו. נמציא וניתן לילדים להמציא מילות תפל [מילים חסרות משמעות] ונחלק אותן לצלילים בליווי תיפוף תואם.

בהצלחה ובהנאה 

2 comments:

  1. יופי של מידע ואחלה רעיון להקיש כשמושמע הצליל הפותח.

    השבמחק